Bombaj 1970 - Mumbai 2013
Dějiny. Na území dnešní Mumbai se kdysi rozkládalo souostroví sedmi ostrovů, které byly ovládány v průběhu staletí několik po sobě jdoucími hinduistickými dynastiemi. V r. 1348 ostrovy anektovali muslimští vládci státu Gujarat (Gujaratský sultanát existoval v letech 1391-1534), ale protože se obávali rostoucí síly mogulských císařů (císař Humayun), požádali o ochranu Portugalce. Podepsali s nimi Basseinskou smlouvu, podle které sedm ostrovů Bombaje plus město Bassein bylo předáno pod portugalskou správu. Portugalci podporovali zakládání římsko-katolických církevních řádů, postavili mnoho kostelů a vybudovali opevnění města. Pro významnou strategickou polohu museli však o Bombaj neustále bojovat s Brity. Spory byly ukončeny v roce 1661, kdy se král Charles II. anglický oženil s dcerou krále Jana IV. portugalského Kateřinou Braganza, a získal Bombay jako Kateřinino věno.
V roce 1668 podepsal Charles II. Královskou chartu, kterou byla Bombaj převedena na britskou Východoindickou společnost. K jejím zásluhám patřilo založení mincovny, tiskárny a podpora Bombaje jako centra obchodu. V roce 1673 musela společnost vzdorovat útoku Holanďanů, ale smlouva uzavřená ve Westminsteru mezi Anglií a Holandskem v následujícím roce ulevila britským osadníkům od dalších holandských hrozeb.
Další hrozbou britské nadvlády v Bombaji se však stali Marathové, hinduističtí vládci, jejichž říše se v této oblasti rozprostírala v letech 1674-1818 . Tři Anglo-marathské války skončily porážkou Marathů v roce 1818, kdy Marathové museli britské Východoindické společnosti přenechat kontrolu nad většinou Indie. 19. století pak přineslo Bombaji pokrok v oblasti ekonomiky i rozvoje vzdělávacích institucí. Sedm ostrovů bylo spojeno do jednoho a vytvořilo tzv. Starou Bombaj, došlo k uskutečnění řady důležitých projektů jako otevření Bombajské banky (Bank of Bombay), Vysoké školy mediciny (Grant Medical College), Bombajské university (University of Bombay), zahrad královny Victorie, zahájení provozu první indické železniční trati mezi Bombají a Thane, ukončené nádražím pojmenovaném po královně Victorii (Victoria Terminus), začaly jezdit první tramvaje, rozrostl se přístav a jako první velké průmyslové odvětví byly vybudovány továrny na zpracování bavlny.
V 20. století se Bombaj stala pro Brity důležitým přístavem jak v první, tak v druhé světové válce. Město bylo svědkem velkého přesunu vojáků, zásob, zbraní a průmyslového zboží . Po skončení druhé světové války zesílil boj Indů o nezávislost, kterou země získala v roce 1947. Poslední britský pěší prapor opustil Bombaj přes Bránu Indie 28.února 1948.
Na nábřeží
Obyvatelstvo. Mumbai je hlavní město státu Maharashtra. Podle sčítání lidu 2011 byla populace Mumbai kolem 13 milionů , ale neoficiálně je počet určitě alespoň dvojnásobný. Jen počet obyvatel slumů žijících v Mumbai se odhaduje na 9 milionů. Možnosti města přitahují migranty ze všech částí Indie a přetvářejí město v tavící kotlík mnoha komunit a kultur. Proto je zde také možno vidět tolik kostelů, mešit, hinduistických templů, synagog a džinistických chrámů.
Džinistický chrám
Mešita Haji Ali na poloostrově v moři
Starý hinduistický templ
Hotely, nemovitosti. Město patří k nejdražším na světě. Ceny nemovitostí - dokonce i malých bytů k pronájmu či na prodej - jsou vysoké, stejně jako sazby hotelových pokojů v dobré kvalitě. Důvodem toho je nedostatek prostoru, jehož důsledkem je vysoká cena pozemků. Pětihvězdičkové hotely, které často užívají stavební prvky převzaté z paláců mogulů a maharadžů, však bývají v Mumbai jedinou oázou klidu.
Hotel Leela (recepce), hotel Renaissance (sloní sprchy), hotel Taj Mahal (nádvoří)
Bohatství a chudoba. V Mumbai nejvíce šokuje kontrast neuvěřitelného bohatství a chudoby. Jak je známo, nerovné rozdělení bohatství je typické pro většinu světových velkoměst, ale nikde není vidět v tak bezprostřední blízkosti. Cesta do luxusního apartmá hotelu Leela nebo Hyatt vede kolem chudinských čtvrtí, které zde rostou jako houby po dešti. Indická vláda učinila několik pokusů o vyřešení tohoto problému, který je ovšem velmi složitý a nikdo neví, jak na to. Slumy zabírají velké plochy, proto vláda rozhodla dát pozemek, na němž je slum, developerům a stavebním firmám pod podmínkou, že nejdřív zadarmo postaví slušné bydlení pro obyvatele chatrčí, přestěhují je do těchto domů a zbytek pozemku pak mohou využít pro komerční účely. Protože pozemky jsou v Mumbai velmi drahé, experti se domnívali, že by to mohlo fungovat, dokonce byla tato metoda nazvána Bombajský model. Ale nefunguje to. Chudí obyvatelé slumů byli přestěhováni do výškových budov, které potřebují údržbu a nikdo nedomyslel do důsledků, jak by to mělo probíhat. Jako první přestaly fungovat výtahy a lidé museli chodit pěšky do dvacátého patra. Pak začaly problémy se sanitárním systémem, prasklými trubkami, na chodbách se začaly hromadit odpadky. Někteří vykutálení obyvatelé slumů byt, který dostali zadarmo, obratem prodali a postavili si chatrč jako součást nového slumu za rohem. Problém je i v tom, že není možné tyto lidi přesunout na okraj velkoměsta, protože slumy se nacházejí na místě jejich obživy – vykonávají různé podřadné práce, jako úklid, služby, sběr odpadu a jeho recyklaci, někteří mají rikšu a taxikaří. Takže, Bombajský model se neosvědčil a extrémní bohatství zůstává v centru města vedle extrémní chudoby i nadále.
Bombaj jsem navštívila poprvé v roce 1970. Je smutné vidět, že přes všechnu prosperitu a rozvoj zůstávají obrázky chudoby z ulic města velmi podobné, jako tomu bylo téměř před 45 lety.
Ulice Bombaje 1970
Život města se odehrává většinou venku, na ulicích. Malé stánky prodávají věci každodenní potřeby, poskytují služby jako čištění bot, stříhání vlasů nebo dokonce trhání zubů. Indům nevadí déšť a vyskytují se na ulicích i v době monzunových lijáků (červen až září).
Ulice Mumbai 2013
Infrastruktura. Mumbai praská ve švech – kapacitě nestačí ani letiště – momentálně se blíží dokončení nová odbavovací hala, ani městská doprava – momentálně se staví metro, ani přístav - kam připlouvají lodě z celého světa a který musí odbavovat dvakrát tolik zboží než nakolik byl postaven.
Z přístavu v Bombaji jsme se v roce 1970 vydali na zpáteční cestu do Evropy nákladní lodí, která se deset dní plavila do iráckého přístavu Basra. Teprve dodatečně jsme pochopili, proč kapitán lodi trval na tom, abychom si zakoupili kajutu - na palubě lodi bychom asi plavbu těžko přežili. Přístav jsem znovu navštívila když jsme při jedné výjimečné příležitosti nakládali žoky s Pozzocretem přímo na loď, nikoliv v kontejnerech – změnil se a vyrostl ovšem tak, že jsem už nic nepoznávala.
1970 - na palubě lodi odplouvající z bombajského přístavu do Basry- Sbohem, Indie..
2010 - nakládání žoků zpracovaného popílku "Pozzocrete" v bombajském přístavu
Život v Mumbai. V posledních dvou desetiletích nebyla situace v Mumbai vždy poklidná, diskriminační tendence i proti vlastnímu obyvatelstvu, ať už ze severu nebo z jihu, zesílily a byly podporovány různými politickými stranami, které se důrazem na lokální patriotismus snaží získávat hlasy. V r. 1996 prosadilo vedení nacionalistické strany Shiv Sena změnu názvu Bombaj na Mumbai pod záminkou, že starý název je nechtěné dědictví britské koloniální nadvlády. Shiv Sena však chtěla hlavně skoncovat s termínem Bollywood (spojení názvu města Bombay a Hollywood), což je označení jednoho z největších filmových studií na světě (filmy se natáčejí v hindštině). Zrušit Bollywood se však nepodařilo, prosperuje dál a zřejmě je Shiv Senou i nadále považován za semeniště všech neřestí.
Násilí. Indie bohužel pozapomněla na odkaz Mahátmy Gándhího, jehož učení bylo založeno na nenásilí a pasívním odporu proti zlořádům. Počet násilných nábožensky motivovaných akcí v Bombaji se v devadesátých letech zvýšil zvláště po demolici mešity Babri Masjid v Ayodhya (stát Uttar Pradesh). Na místě, které je považováno za rodiště hinduistického boha Ramy, postavil mogul Babur v roce 1528 mešitu. Zfanatizovaný dav mešitu v roce 1992 zničil, což vyvolalo nepokoje mezi hindy a muslimy, v nichž přišlo o život víc než tisíc osob (1992-93).
V roce 1993 došlo k sérii 13 koordinovaných bombových útoků organizovaných islámskými extremisty ve spolupráci s bombajským podsvětím, které měly za následek četná úmrtí a zranění. Více než 200 lidí bylo zabito a přes 700 zraněno při explozi ve vlacích příměstské dopravy v roce 2006. V r. 2008 provedl tým ozbrojených teroristů sérii deseti koordinovaných útoků na historické budovy a prestižní hotely (Taj Mahal a Oberoi), které způsobily smrt více než dvou set osob, mnoho zranění a značné materiální škody na historických budovách. V roce 2011 došlo k dalším výbuchům u budovy Opery, na Zaveri bazaru a ve čtvrti Dadar.
Pokud jde o teroristický útok v roce 2008, ochránila George jen jeho dobrá karma. V kritickou noc měl jet do Mumbai na soudní jednání a přespat v hotelu Oberoi. Soud však na poslední chvíli přeložil počátek jednání z ranních na odpolední hodiny, a proto se rozhodl, že vyrazí z Nashiku teprve dopoledne a nebude v Mumbai přenocovat. Když už byl toho dne na půl cesty do Mumbai, přišla zpráva, že celé město se nachází v chaosu, soudy, školy a vládní budovy jsou zavřeny a teroristé vnikli do hotelů Taj a Oberoi, kde prohlížejí pokoje a vraždí hosty. V Taj Mahalu, který je jedním ze symbolů města, vypukl současně požár. Devět teroristů, údajně připluvších přes moře, drželo své pozice po tři dny a byli nakonec všichni kromě jednoho zastřeleni - přeživší byl postaven před soud a odsouzen k smrti. Od té doby všechny hlavní hotely v Mumbai aplikují při vstupu vysoká bezpečnostní opatření.
Hotel Taj Mahal - 1970, 2008
Čtvrť Powai. Mumbai se nachází asi 180 km od našeho hlavního sídla v Nashiku . Navštěvujeme město poměrně často, většinou služebně, při odletech do Evropy, ale i soukromě. Jedno z moderních předměstí Mumbai se nazývá Powai – zde jsme si pronajali byt v 18. patře výškové budovy s výhledem na powajské jezero. Vybudování čtvrti Powai je příkladem současného stavebního boomu v Indii, před patnácti lety se v těchto místech nacházelo jen několik málo domů. Developer a zároveň stavebník firma Hiranandani byla jedním z prvních zákazníků, kteří začali používat náš produkt Pozzocrete pro zlepšení kvality betonu. Powai se skládá převážně z mrakodrapů postavených v historizujícím stylu starých Řeků a Římanů, eventuelně ve stylu neorenesance, což vypadá v indickém prostředí trochu zvláštně. Čtvrť byla však řádně naplánována, jsou tam chodníky pro chodce umožňující procházky a prohlížení výkladních skříní (což není v indických městech samozřejmostí), školy a nemocnice. Zastoupena je většina mezinárodních řetězců kaváren, rychlého občerstvení a restaurací, v obchodních centrech jsou butiky všech světových značek.
Čtvrť Powai, jezero
Móda. V buticích v Powai se prodává také indická móda vysoké kvality. Muži nosí indické oblečení většinou jen při slavnostních příležitostech, jinak přešli na džíny a trička nebo západní typ obleků. Nicméně na svatbu obléká většina ženichů sherwani (dlouhý kabát bohatě vyšívaný zlatem s Nehru límečkem (stojáčkem), který je doplněn těsně přiléhajícími kalhotami (churidars) a špičatými botami. Ženy nosí ve státě Maharashtra stále převážně sárí. Tento pruh látky různé délky, který se jen omotává kolem těla a je doplněn bolerkem, ponechává část zad holou a vypadá dobře na ženách každého věku. Dokonce ženy těžce pracující na stavbách se v něm nesou pružně jako královny. Sárí žen z vyšších tříd bývá ovšem buď hedvábné nebo bohatě vyšívané. Mladé dívky si oblékají často tzv. pandžábí oblek, skládající se z volných kalhot (zvaných salwar) a tuniky zvané kurta (nebo kamíz). Doplněk tvoří dupatta (dlouhý šál či závoj). Tento typ oblečení je jakousi náhradou za západní džíny a tričko. Samozřejmě, že zejména v Mumbai a dalších velkých městech jsou k vidění také ženy oblečené po evropsku. Nicméně je velmi vzácné vidět minisukně nebo šortky. Když jsem byla v Indii v sedmdesátých letech, naprostá většina studentek měla mini šaty. Z toho pravděpodobně vyplývá, že pokud jde o oblečení, stala se indická společnost v posledních desetiletích konzervativnější.
Kupování indických šatů, barevná indická svatební móda
Pamětihodnosti
Hlavním symbolem Bombaje zůstává Brána Indie s legendárním hotelem Taj Mahal na pobřeží Indického oceánu. Brána Indie byla postavena v indo-saracénském slohu na památku přistání krále George V. a královny Mary, kteří navštívili Indii v roce 1911. Je to impozantní 26 m vysoký čedičový oblouk.
V dřívějších dobách to byla první stavba, kterou návštěvníci přijíždějící lodí do Bombaje, spatřili, a proto se stal, podobně jako Socha svobody v New Yorku, symbolem města.
Brána Indie
Mnoho zajímavých budov bylo postaveno podle návrhu britských architektů na počátku 20. století : Hlavní pošta (s charakteristickou kopulí, dokončená 1904, postavená z černého čediče s lemováním ze žlutého kamene a doplněna bílými kameny), Centrální nádraží Mumbai, nebo Muzeum prince Waleského (největší muzeum umístěné uprostřed palem a udržované zahrady, postavené v indo–saracenském stylu s prvky mogulské, maharatské a džinistické architektury).
Nádraží, pošta, muzeum prince z Walesu
Jedno z nejoblíbenějších výletních míst je ostrov Elephanta, kde se nacházejí jeskyně stejného jména. Skládají se z pěti hinduistických a dvou budhistických jeskyní. Hinduistické jeskyně mají z kamene vytesané sochy zasvěcené bohu Šivovi. Jeskyně pocházejí z 5. až 8. století a byly prohlášeny dědictvím UNESCO.
Ostrov Elephanta
Příkladem neobarokní architektury zkopírované z Evropy je vila Mittal milionáře Ashoka Mittala na poloostrově Mandwa. Byli jsme pozváni k její návštěvě Evropskou obchodní komorou, výlet začínal lodí od Brány Indie. Vila nás přenesla do zcela jiného světa - další příklad rozporů, které jsou v Mumbai k vidění.
Baroko v Mumbai
Shrnutí: Někdy jsme přemýšleli, jaký by byl náš život ve „městě, které nikdy nespí". Pokud bychom místo v Nashiku žili v Mumbai, což samozřejmě mohla částečně být naše volba, měli bychom k dispozici všechny kulturní vymoženosti, včetně divadelních představení v angličtině, koncertů vážné hudby a rušného společenského života, soustředěného hlavně kolem britského velvyslanectví. Ale za všechno se platí – žít v Mumbai znamená smířit se s věčným hlukem, znečištěným vzduchem, protrpět si každodenně nikdy nekončící dopravní zácpy, lidmi přeplněné ulice a zvýšenou míru kriminality . A také člověk musí přijmout každodenní pohled na už zmíněný kontrast mezi bohatstvím a chudobou. Na jedné straně dvacetisedmipatrový „rodinný dům“ Antilia patřící nejbohatšímu muži v Indii Mukeshovi Ambanimu (majoritní akcionář společnosti Reliance Industries s osobním majetkem kolem 22 miliard dolarů) stál prý kolem miliardy dolarů a je to prý nejdražší soukromý dům v historii. K dispozici je výtah pro automobily, který staví v každém patře, takže autem zajedete téměř až do bytu. Každé patro má bazén. V podzemí jsou tři patra garáží, aby se tam všechna rodinou vlastněná auta vešla a nechybí přistávací plocha pro tři helikoptéry. Jestli jsou v koupelnách zlaté kohoutky, to nevím. V okolí se však rozprostírají chudinské čtvrti, kde lidé žijí v chatrčích z trapézových plechů nebo jen pod plachtou, bez kanalizace, s nedostatkem pitné vody a bez elektřiny, pokud si ji ilegálně neukradnou z okolních stožárů. To je typický příklad indických rozporů, které byly popsány v mnoha zajímavých knihách o Mumbai, jako například v „Dětech půlnoci“ od Salmana Rushdieho, v „Milionáři z chatrče“ Vikase Swarupa nebo příběhu australského trestance „Shantaram“ od Gregoryho Davida Robertse.
Kontrasty Mumbai